Sabtu, 20 Oktober 2012

PENGERTIAN DAN DALIL ALLAH BERSIFAT QIAMUHU BINAFSIH



(1) Pengertian Qiamuhu Binafsih

Qiam membawa maksud berdiri. Binafsih bermaksud dengan sendirinya. Maka, Qiamuhu Binafsih bererti berdiri dengan sendirinya. Menurut Ulama Tauhid, ia tidak boleh dimaksudkan sedemikian kerana makna tersebut memberi kesan terhadap sesuatu yang pada mulanya tidak ada, kemudian menjadikannya sendiri untuk ada, dimana hal tersebut adalah mustahil.
 
Erti Qiamuhu Binafsih disini ialah wujudnya Allah dengan zat-Nya yang mengandungi 2 maksud:
(a) Wujudnya Allah tidak memerlukan tempat
(b) Wujudnya Allah tidak memerlukan zat lain untuk menciptakannya
 
Dalam erti Allah tidak memerlukan tempat, ini bukan bermakna tempat Allah tidak tentu, bukan juga tidak mempunyai tempat, tetapi tidak memerlukan tempat untuk 'duduk'. Ini kerana, barang yang bertempat perlu terikat dengan kata-kata; depan, belakang, kanan, kiri dan sebagainya.
 
 
(2) Dalil Sifat Qiamuhu Binafsih
 
DALIL AQLI
Dalil yang menunjukkan wujud dan hidupnya Allah, tidak memerlukan tempat dan zat lain yang diciptakan ialah:
 
(a) Apabila Allah dikatakan memerlukan kepada yang menciptakan, sudah tentu hal ini akan mengakibatkan masalah Daur dan Tasalsul, hal ini mustahil bagi Allah. Maka Allah tetap Qiamuhu Binafsih.
 
(b) Apabila Allah dikatakan memerlukan tempat, samada berbentuk 'Mahal' atau 'Makan', sudah tentu Allah berbentuk Jauhar atau 'Arodh (yakni benda baru yang memerlukan pencipta). Maka hal ini mustahil bagi Allah dan Allah tetap Qiamuhu Binafsih.
 
DALIL NAQLI
Dalil yang menunjukkan Allah bersifat Qiamuhu Binafsih:
 
(a) Firman Allah dalam Surah Al-Ankabut (29) Ayat 6:


"Sesungguhnya Allah Maha Kaya, tidak memerlukan sesuatu apapun dari alam semesta"

(b) Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah (2) Ayat 255:


"Allah,tiada tuhan (yang berhak disembah)melainkan Dia yang tetap hidup,yang kekal selama-lamanya mentadbir(sekalian makhluk)"



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan